Investiční hra v 9. ročníku

Jedním z úkolů základní školy je rozvoj finanční gramotnosti žáků. Ten se děje od prvních ročníků – počítání s penězi, nakupování a podobně. Dále pokračuje v různých příkladech v matematice, tématech ve výchově k občanství a vrcholí v závěru povinné školní docházky. Poslední kapitola výuky matematiky v devátého ročníku je věnován finanční matematice. Žáci se seznamují se základními pojmy finanční matematiky, učí se počítat čistou mzdu, provádí výpočty pomocí jednoduchého a složeného úrokování. Jsou seznamováni s principy, pravidly, výhodami a riziky spoření, investování a půjčování peněz.
Jedním z cílů této části výuky je vštípit žákům aktivní, cílený a poučený přístup ke správě svých financí v dospělém životě. Letos nás podpořila finanční a investiční poradkyně paní Ing. Veronika Pražáková, se kterou jsme pro žáky připravili investiční hru.
Po úvodním vysvětlení pojmů a typů investičních produktů, spolu s komentářem jejich výhod a nevýhod, vytvořily deváťáci investiční skupiny. Každá dostala 100 000,- Kč, které měla vhodným investováním do čtyř různých produktů v průběhu 4 let co nejlépe zhodnotit. Každý rok znamenal jednu vyučovací hodinu. V ní se žáci seznámili se svým výsledkem z minulého roku, byly stanoveny nové podmínky u jednotlivých produktů, výše inflace a skupiny opět investovaly vše co po předchozím roce měly na účtu. Na závěrečném vyhodnocení byly probrány jednotlivé investiční strategie, žáci odpovídali na připravené testové otázky a byli odměněni nejlepší investoři. Všechny skupiny zhodnotily svoji investici v rozmezí 14 – 21 %.
Děkuji paní Pražákové za přípravu a průběžné vyhodnocování hry. Snad jí časová náročnost celého procesu neodradí a příští rok ji zopakujeme.
Mgr. Stanislav Straškrába