Klimatýden v 8.A: Potrava, klima a naše odpovědnost
Klimatýden je vzdělávací projekt pořádaný Lipkou – školským zařízením pro environmentální vzdělávání, který se zaměřuje na porozumění klimatické změně a hledání cest, jak k ní přistupovat aktivně a zodpovědně. Na naší škole probíhal už v minulém roce, kdy se setkal s velkým ohlasem. Právě díky tomuto úspěchu jsme byli letos znovu osloveni k účasti – tentokrát se do projektu zapojila třída 8.A.
Žáci se nejprve zúčastnili programu Planeta na talíři, který je provedl souvislostmi mezi potravinami, klimatem a životním prostředím a provedla nás tímto programem paní Zuzana Fabian z organizace Lipka.
V dalších dnech se žáci v různých předmětech věnovali tématům jako uhlíková a vodní stopa potravin, udržitelné zemědělství, cestování potravin, plýtvání jídlem, značení výrobků, spotřebitelské chování nebo vliv velkochovů na krajinu. Inspirací jim byli i současní greenfluenceři, kteří se snaží šířit povědomí o udržitelném životním stylu.
Součástí projektu bylo také praktické vaření receptů s nižší environmentální stopou, při kterém si žáci vyzkoušeli, jak lze připravit chutné a zároveň šetrné pokrmy. Významnou zkušeností byla návštěva Mendelovy univerzity v Brně, kde se žáci seznámili s principy udržitelné produkce ovoce a zeleniny, šlechtěním plodin i historií zahradnictví. Areálem vnitřních i venkovních laboratoří nás provedl Ing. Aleš Jezdinský, Ph.D., za což mu velmi děkujeme.
Závěrem žáci připravili interaktivní výstavu, kterou prezentují na chodbách školy ostatním spolužákům. Pomocí plakátů, kvízů a rébusů představili témata, která během Klimatýdne zpracovali, a přiblížili problematiku klimatické změny i možnosti, jak k ní přistupovat odpovědně. Vystavené panely budou k vidění i při příležitosti Dne otevřených dveří, který bude v rámci Lampionového průvodu 15. listopadu.
Projekt nejen rozšířil znalosti žáků o ekologických souvislostech, ale také rozvíjel jejich týmovou spolupráci, komunikační a digitální dovednosti. Klimatýden podpořil aktivní přístup žáků k udržitelnému životnímu stylu a posílil jejich zodpovědnost vůči přírodě.
Ing. Bc. Yveta Dobrovolná










